OURMEDIA-L Archives

For communication among alternative media producers, academics, artists, and activists.

OURMEDIA-L@LISTS.OU.EDU

From:
Amalia Cordova <[log in to unmask]>
Reply To:
Amalia Cordova <[log in to unmask]>
Date:
Thu, 18 Nov 2004 12:56:01 -0500
***Email en ingles, español y portugues***

Dear Our Media constituency,

I've been following the general discussion from a bit afar, engaged in the more specific world of indigenous media in the Americas.

And I wanted to summarize my one observation of OMIV, supported by a meeting during OMIV with Jeremias Tunubala, Guambiano journalist from Colombia, and Juan Francisco Salazar, teacher and Chilean filmmaker of Australia's University of Western Sydney. They are welcome to challenge or support my statements and I take  full responsibility for my personal comments below.

I still consider important to locate and contact the indigenous media organizations in each place a conference is held; otherwise, we are replicating colonial structures and ignoring important local communicational issues.

While this may not always be possible from pragmatic terms, I think Our Media would benefit from the inclusion of these communities. I was seriously disappointed to find that the Porto Alegre conference didn't bring forth any indigenous communicators of Brazil, and so few- only Jeremias- from the rest of the Americas.

Many indigenous organizations are willing to come out to meetings such as these to spread their urgent messages, as in the case of Jeremias who impressed us with the situation of indigenous populations in Colombia, but I wonder to what degree we are really listening and including this vision in our debate.

I work full time for the amplification of such messages through media, and indigenous media in many parts of Latin America at least, is inseparable from the concept of community media. I've offered my work as a resource in this field and am surprised at the lack of response from this group. I acknowledge the continued interest of Dombali and thought it was opportune to have invited them; I'm pleased to have met with them and we discussed the subject of minority inclusion in OM.

So I ask: does indigenous media not have a place in Our Media?

Jeremias has recently asked me if we are going to have screenings of indigenous works or an indigenous media roundtable at the next OM. Juan Salazar has offered to put it together, and I said I would collaborate. So I ask this, aiming to provoke this thought in the spirit of collaboration and growth.

With much respect,

Amalia

Amalia Córdova
Latin American Programs Coordinator
Film & Video Center
National Museum of the American Indian
Smithsonian Institution
One Bowling Green
New York, N.Y., 10004

Tel: (212) 514-3735
Fax: (212) 514-3725

www.nativenetworks.si.edu
www.redesindigenas.si.edu

Queridos miembros de Nuestros Medios,

He seguido un poco a lo lejos la discusion general de la lista, bastante metida en este nicho de los medios indigenas de las Americas.

Queria resumir mi unica y puntual  obervacion de OMIV, apoyada por una reunion durante la pasada OMIV, con Jeremias Tunubala, periodista Guambiano de Colombia, y Juan Francisco Salazar, comunicador y academico chileno de la Universidad de Western Sydney en Australia. Ellos estan en libertad de apoyar o refutar mis palabras pues los siguientes comentarios son de mi entera responsabilidad.

Aun considero importante ubicar y contactar las organizaciones de medios indigenas en cada lugar donde se realice la conferencia; sino, estamos replicando estructuras coloniales y continuado ignorantes respecto a  importantes discusiones comunicacionales locales.

Aunque esta tal vez no sea posible desde un punto de vista pragmático, pienso que Nuestros Medios no tendría más que beneficiar de la  inclusión de estas voces y comunidades. Yo quedé bastante disconforme y algo desalentada al encontrar que  la conferencia en Porto Alegre no reunió ninguna organizacion de  communicadores indígenas de Brasil, y tan pocos- sólo Jeremias- del resto de las Americas.

Muchas organizaciones  indígenas estan dispuestas a  acercarse para comunicar sus mensajes urgentes, tal como Jeremias lo hizo, impactándonos con la  situacion de los pueblos indígenas en Colombia, pero me pregunto hasta qué punto estamos realmente escuchando e incluyendo esta visión en nuestro debate.

Trabajo tiempo completo por la amplificacion de tales mensajes a través de los medios, y en muchas partes de America Latina, el concepto de medios indigenas es inseparable del concepto de medios comunitarios. He ofrecido mi disposicion como recurso en este campo y me ha sorprendido la falta de respuesta por parte de este grupo. Reconozco el interés y el contacto continuado con Dombali y creo que fue muy oportuno invitarles a OMIV, ocasión en que discutimos el tema de la inclusion de minorías en OM.

Entonces pregunto: los medios indigenas tienen un lugar  en Nuestro Medios?

Jeremias preguntó hace poco si íbamos a presentar video indígena o una mesa sobre medios indígenas en el próximo OM. Juan Salazar ha ofrecido coordinar tales actividades, y yo ofreci colaborar. Asi que pregunto, con ánimo de provocar un pensamiento y ojala colaboración y crecimiento.

Respetuosamente,

Amalia

Amalia Córdova
Coordinadora de programas Latinoamericanos
[...]

Caro círculo eleitoral do Nossos Meios,

Eu segue a discussão de uma pouca distancia, acoplado no mundo mais específico de meios indígenos das Americas. E eu quis sumariar meu um obervation de OMIV, suportado por uma reunião durante OMIV com Jeremias Tunubala, journalista de Guambiano de Colômbia, e de Juan Francisco Salazar, da universidade Austraiana de Sydney ocidental. Eles são bem-vindos desafiar ou para suportar-me meus indicações e a responsabilidade do meus comentários pessoais abaixo e so minha.

Eu considero ainda importante localizar e para contatar as organizações indígenas dos meios em cada lugar uma conferência é prendida; se não, nós replicamos estruturas coloniais e estamos ignorando assuntos locais importantes do communicao.

Quando isto não puder sempre ser possível dos termos praticos, eu penso que nossos meios se beneficiariam do inclusion destas comunidades. Eu fui seriamente decepcionada para encontrar que a conferência no Porto Alegre nao traz adiante os comunicadores indígenos de Brasil, e assim pouco- somente Jeremias- das Americas. Muitas organizações indígenas são dispostas sair às reuniões tais como estes espalhar suas mensagens urgentes, como no exemplo de Jeremias que nos imprimiu com a situação de populações indígenas em Colômbia, mas eu quero saber a que grau nós somos realmente escutando e inclusivos esta visão em nosso debate.

Eu trabalho a tempo integral para o amplification de tais mensagens com os meios, e os meios indígenos em muitas partes de América latin ao menos, são quasi sinonimas ao conceito de meios da comunidade. Eu ofereceu meu trabalho como um recurso nestes campo e fico sorprendida na falta da resposta deste grupo. Agradezco o interes do Dombali e considero muito oportuno que eles atendieram OMIV, onde discutimos o tema da inclusion das minorias no OM.

Entao pergunto: Os meios indígenas têm um lugar em Nossos Meios?

Jeremias perguntou ate pouco se nós fôssemos ter seleções de trabalhos indígenos ou um foro dos meios indígenos no OM seguinte. Juan Salazar ofereceu uni-lo, e eu disse que eu collaborate. Assim eu peço este, apontando provocar este pensamento no espírito da colaboração e do crescimento.

Com muito respeito,

Amalia

Amalia Córdova
Latin American Programs Coordinator
Film & Video Center
Smithsonian National Museum of the American Indian
One Bowling Green
New York, N.Y., 10004
Tel: (212) 514-3735
Fax: (212) 514-3725